Jsem Web (UX) architekt a SEO konzultant

ExcelAK – nástroj pro kategorizaci klíčových slov

Pokud vytváříte analýzy klíčových slov, určitě už jste slyšeli o nástroji Open Refine, v kterém můžete dělat kouzla, ale zároveň musíte být alespoň trochu kouzelníci. Proto zveřejňuji svůj nástroj ExcelAK (čti: excelák), který velice jednoduše pomáhá při analýze klíčových slov. Umožňuje jednoduše kategorizovat (klasifikovat) seznamy tisíců výrazů Jedná se o naprogramovanou doplňkovou funkci do MS Excel. Výhodou oproti obdobným nástrojům je v tom, že můžete vytvářet vlastní seznamy kategorizačních slov (dimenzí), sjednocovat různé tvary jednoho slova (např. skloňovaná slova). A je zdarma :-).

Příklad závěrů při kategorizaci dotazů pomocí ExcelAKu.

  1. Bylo zjištěno, že je vhodnější inzerovat (PPC) na dimenzi „technologie“ tiskáren než na „značky“ tiskáren, protože poměr hledanosti a ceny reklamy je nejvýhodnější právě pro technologie.
  2. Dotazy z dimenze „technologie“ mají lepší poměr než ostatní dimenze, co se týče počtu používaných slov k součtu hledání (tj. málo klíčovými slovy lze pokrýt velký počet hledání) = využití pro SEO

Nástroj ExcelAK umožňuje:

  • vytvářet seznamy slov – dimenze
  • jednoduše vkládat vstupní data z Sklik, Adword
  • pracovat s různými tvary jednoho slova (např. skloňování), které bude považováno za jedno slovo
  • rozpoznávat celá slova nebo jen jejich části
  • vložit další údaje – například: hledanost ve vyhledávačích, cena za reklamní proklik v PPC systémech
  • použít záhlaví
  • načíst data z externího Excelu
  • dále pracovat s běžnými funkcemi Excelu (kontingenční tabulky, grafy atd.)
  • zvýrazňovat duplicitní slova v jedné dimenzi
  • použít pro zvýraznění a odstranění Stop a vylučujících slov

 

verze: 1.3 z 7.3.2016 15:55 , MS Excel 2010 a vyšší

Pro správný běh aplikace musíte povolit VBA script v Excelu. Pokud jej nemáte povolený, zobrazí se vám hláška, v které klikněte na „Povolit obsah“.

Příklad s tiskárnami

ExcelAK je naplněn vyhledávanými slovy týkající se „tiskáren“ a doplněn o měsíční hledanost a průměrnou cenu. Data i dimenze považujte pouze za vzorová. Cílem je zjistit následující:

  1. Podle jakých dimenzí (témat) lidé nejvíce hledají tiskárny (např. značky tiskáren, technologie tiskáren, …).
  2. Která dimenze má nejlepší poměr ceny reklamy/hledanost.

Předem jsem vybral a připravil slova pro tyto dimenze (témata):

  • značky tiskáren (HP, Oki, Canon, …)
  • technologie (jehličková, laserové, 3D, …)
  • barvy (černá, bílá, barevná, …)
  • města (okresní města Praha, Liberec, Tábor,…)
  • kraje (podle s města)

Výstupem ExcelAKu je označení jednotlivých slovních výrazů a jejich příslušnost k jedné či více dimenzím.

Vyhledaná slova roztříděna do dimenzí

Výstup ExcelAKu – slova roztříděna do dimenzí (červeně) podle výrazů (modře)

S výstupem lze dále pracovat. Například sečíst celkovou cenu reklamy a hledanost v dané dimenzi (tématu).

Dále lze běžnými funkcemi Excelu získat informace, které jsou důležité při navrhování struktury webu či plánování jeho obsahu (tj. SEO). Například zjistíte, které dimenze obsahují relativně malý počet slovních tvarů ale mají velkou celkovou hledanost.

Ukázky rozhraní ExcelAK

Vstupní data (z Sklik, Adwords)

Vstupní data (z Sklik, Adwords)

Definování vlastních dimenzí slov v excelu

Definované vlastní dimenze.

Excel nástroj na analýzu klíčových slov

Nastavení ExcelAKu

Vyhledaná slova roztříděna do dimenzí

Výstup ExcelAKu- slova roztříděna do dimenzí (červeně) podle výrazů (modře)

výpočty

Ukázka následných vlastních výpočtů z výstupu ExcelAKu

 

Název „ExcelAK“ je zkratkou Excel + Analýza Klíčových slov. Nástroj je vhodný pro analýzu v řádu jednotek tisíc slov.

Připravuji publikaci článku s nástrojem, který hromadně skloňuje slova.  Skloňovaná slova vkládám do dimenzí v ExcelAKu.
Pokud máte náměty na vylepšení, podněty či dotazy, napište je do komentáře.

  1. Pokusím se později do článku dopsat jak celá věc funguje. Jednoduše: je to stále opakované hledání. Např. Pokud chci zjistit kolik lidí hledá tiskárny podle "technologie". Připravil jsem si seznam (z Heureky) technologií, které se v tiskárnách používají: "3D, laser, inkoust, jehlickove, multifukční". Vyhledává to má připravená slova. Tedy hledá to postupně slova "ingoust, inkoustové, inkoustového, inkoustovému atd." Pokud řádek slovo obsahuje, nástroj přiřadí se k řádku základní výraz "inkoust". Dále to postupně slova "laserovému, laserovém, lejzr, atd." Pokud řádek slovo obsahuje, nástroj přiřadí se k řádku základní výraz "laser". Pak si například vyfiltruji v listu "výstup" všechny řádky obsahují "laser". Ve sloupci Hledanost pak vidím (po označení myší) hledanost vyflitrovaných řádků. Pro rychlejší je připraven list "výpočty". Ale za nejdůležitější vidím list "Výstup". ExcelAK funguje velmi podobně jako nástroj https://www.marketingminer.cz/keyword-categorization/

  2. Zajímavá věc, bohužel lze použít zatím jen k těm tiskárnám :), ale snaha super. Než si udělat vlastní seznam je asi jednodušší celou analýzu udělat sám...Ale super nápad, třeba barva a město se použije téměř všude :)

  3. Musím ti Michale opožděně poděkovat - čekal jsem, že se tu sejde hromada chvály, ale moc to nevypadá. To makro je fantastické, používám ho už léta na klíčovky, přijde mi na spoustu věcí lepší než open refine. Za tu dobu mám už spoustu "listů" od typů oblečení, až po dudlíky. Kdybys měl zájem, můžu se klidně o soubory s dimenzemi podělit (některé nejsou dokonalé, protože šlo o poměr cena/výkon, ale určitě se se spoustou z nich dá pracovat a pokud Excelák pořád používáš, třeba ti pomůžou)... že bych se ti za ten skvělý nástroj odvděčil aspoň takhle :-) ...a rozhodně to není použitelné "jen pro tiskárny", to hlavní není ten seznam slov ale to makro.

    • Ahoj Tomáši, to jsem rád, že ti Excelák dobře slouží. Ani jsem moc nečekal, že by ho někdo používal, protože není moc dobře zpracovaný popis jeho přínosů. Sám si uložené Listy nikam neukládám, přijdou mi často hodně unikátní, např. Inseminace skotu. Pokud by ti to nevadilo, tvé listy zveřejním (i s odkazem na autora :-). Makro v Excelu jsem několikrát také použil naporovnávání více textových seznamů (zda obsahuje / neobsahuje atd.).

  4. Jirka Drážný says:

    Ahoj Michale, v první řadě obrovské díky za to, že ses s tím podělil. Je to super věc :) Už zase trošku víc miluju excel, na který jsem se trošku mračil v kontextu s open refine. Toto je pro mě mnohem víc user friendly :) a zároveň si tam snadno dokážu přidat dimenze. Děkuju moc a fakt super věc :)

    • Ahoj Jirko, jsem rád, že ti slouží. Již delší dobu si říkám, že bych ho upravil. Udělat víc Userfriendly. Pokud máš náměty, klidně mi je napiš. tip: Nástroj lze také použít pro čištění od Stop a vylučujících slov :-)

Přidej komentář



Menu